Zniszczona nawierzchnia, brak parametrów ekspresówki i rosnące ryzyko wypadków – tak dziś wygląda odcinek DK94, który pełni rolę obwodnicy Krakowa. Czy i kiedy może dojść do jego modernizacji? Sprawę tłumaczy Ministerstwo Infrastruktury.
Interpelację w sprawie przebudowy odcinka drogi krajowej nr 94 stanowiącego Północną Obwodnicę Krakowa do standardu drogi ekspresowej S52 do ministra infrastruktury złożył poseł Dominik Jaśkowiec. Na wstępie zwrócił uwagę na obecny etap prac, wskazując, że zaawansowanie robót związanych z budową odcinków dróg ekspresowych S52 i S7 stanowiących Północną i Wschodnią Obwodnicę Krakowa niewątpliwie cieszy, a opóźnienia będące skutkiem konieczności przeprojektowania węzła Mistrzejowice sprawiły, że zakończenie obydwu niezwykle ważnych na mapie drogowej Polski inwestycji planowanej jest na połowę 2026 r.
Zdaniem posła jednak, w zakresie tych prac nie został ujęty newralgiczny odcinek Północnej Obwodnicy Krakowa pomiędzy węzłem Modlniczka (Radzikowskiego), a Modlnica obecnie stanowiący dwujezdniową drogę główną oznaczoną jako DK94.
– Niedostosowanie tego fragmentu obwodnicy Krakowa do parametrów drogi ekspresowej należy uznać za błąd poprzedniego kierownictwa resortu. Należy ponadto zauważyć, że pofałdowana, złej jakości nawierzchnia tego odcinka DK94 zagraża bezpieczeństwu jego użytkowników. Z uwagi na powyższe proszę Pana Ministra o podjęcie skutecznych i zdecydowanych działań zmierzających do przebudowy Północnej Obwodnicy Krakowa pomiędzy węzłem Modlniczka (Radzikowskiego), a Modlnica wraz z dostosowaniem jej do parametrów drogi ekspresowej – zaapelował.
Trwa opracowywanie STEŚ-R
Na zapytanie odpowiedział sekretarz stanu w resorcie infrastruktury Stanisław Bukowiec, wskazując, że zakończenie prac nad budową odcinków dróg ekspresowych S52 i S7 umożliwi oddanie do użytkowania kompletnego ciągu obwodnicy miasta Krakowa, co w istotny sposób przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, skrócenia czasu podróży oraz poprawy komfortu jazdy wszystkich użytkowników dróg.
– W tym kontekście ważne jest również zapewnienie odpowiedniej przepustowości i parametrów technicznych oddanych do użytkowania w przeszłości odcinków dróg krajowych takich jak droga krajowa nr 94h na odcinku węzeł Modlnica – węzeł Modlniczka, która pełni funkcję obwodnicy miasta Krakowa i jego metropolii. Należy wskazać, że
obecnie jest realizowana zawarta 11 kwietnia 2023 r. przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad z IVIA S.A. umowa na opracowanie dokumentacji Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego odcinka drogi krajowej nr 94 – przypomniał przedstawiciel ministerstwa, dodając, że inwestycja zakłada rozbudowę odcinka drogi krajowej nr 94 pomiędzy węzłami Modlnica i Modlniczka do trzech pasów ruchu w każdym kierunku oraz dostosowanie tego odcinka do parametrów drogi ekspresowej.
Realizacja najwcześniej w 2029 r.
Bukowiec poinformował również, że w grudniu 2024 roku Generalna Dyrekcja odebrała część dokumentacji STEŚ. Obecnie realizowane są natomiast pozostałe do wykonania elementy koncepcji programowej, a wykonawca przekazał do GDDKiA raport oceny oddziaływania na środowisko, który jest kluczowy do złożenia wniosku o DŚU.
– Informuję, że aktualnie przewidywany termin złożenia wniosku o wydanie DŚU to IV kwartał br. Dalszy harmonogram zależny jest od uzyskania ww. decyzji oraz zakończenia prac przygotowawczych. Zakładane obecnie lata realizacji to 2029-2031. Zapewniam, że intencją Ministerstwa Infrastruktury oraz GDDKiA jest uzyskanie długoterminowo optymalnej przepustowości obwodnicy Krakowa, która już w przyszłym roku zostanie domknięta dzięki oddaniu do użytkowania pozostałego fragmentu odc. drogi ekspresowej S7 Widoma - Kraków (węzeł Kraków Nowa Huta) – zakończył Bukowiec.